Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Terug

Zijn bonen/peulvruchten een vleesvervanger?

Maxime

17-10-2014 | 21:06

Hoi,

 

Een vraag. Ik eet meestal vegatarisch. Vaak eet ik vleesvervangers maar ik kan toch ook als vleesvervanger een keer bonen/kikkerewrten/linzen naast mijn aardappels/rijst nemen. Want het gaat toch om de eiwitten en het vet die kan ik daar toch uithalen? Of avocado? Want m'n moeder maakt zich zorgen dat ik te kort kom. Maar qua calorieen maakt het niks uit

 

Mvg maxime


  

3 Antwoorden

Antwoord van
31-10-2014 | 10:46

Beste Maxime,

Peulvruchten zijn goede plantaardige eiwitbronnen. Je haalt er voornamelijk eiwitten en koolhydraten aan uit. Avocado is weer een mooi alternatief met de juiste vetten. Wanneer je ipv vlees peulvruchten eet, heb je een bepaalde hoeveelheid nodig om voldoende eiwitten uit je voeding te halen, gemiddeld 100-150 gr. Daarnaast kun je 150-200 gr.(gekookt) aardappelen, rijst of pasta eten met een ruime portie aan groenten ≥ 200 gr. (gekookt).

De hoeveelheid calorieën kan verschillen per producten en de hoeveelheden. Je zou voor meer inzicht en advies een keer bij een diëtist langs kunnen gaan! Zij kan je advies geven over wat je dagelijk aan energie nodig hebt en uit welke bronnen en in welke hoeveelheden je dat kan halen.  Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Hartelijke groet,

 

Elham jarideh

 

  


Antwoord van Maxime
31-10-2014 | 10:48

Dank u wel voor u antwoord! Ik had nog een vraag. Een calorie is een calorie toch dus of ik nou 200 calorieen aan havermout eet of 200 calorien aan bananen heeft geen effect of ik aankom of niet toch


Antwoord van Maxime
31-10-2014 | 11:00

Calorie is calorie maar het is wel belangrijk of de inname calorieën goed is verdeel onder de juiste vetten, eiwitten en koolhydraten. Banaan en havermout vallen beiden onder koolhydraatrijke producten. Wel heeft havermout meer eiwitten en Vetten dan een banaan. Als je op je gewicht wilt letten moet je letten op de hoeveelheid calorieën maar daarbij is het belangrijk om te letten op de verdeling van de voedingsstoffen, voor o.a. je spieren, je suikerspiegel en je darmen is het niet gunstig om te veel koolhydraten (dus meer dan 50%) te eten per dag.