Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Terug

Welke stoffen heb je nodig bij extra inspanning?

14-06-2011 | 08:54

Afgelopen maanden ben ik in voorbereiding voor de 4daagse. Nu mijn afstanden wat langer worden vraagt mijn lichaam naar extra voeding. Tijdens en voor het lopen probeer ik mij daar ook op te richten, door regelmatig te eten en te drinken. Nu ervaar ik dat ná  een pittige inspanning  b.v. 30 km (of bij het beklimmen van heuvels of bij wat meer stress) ik daar last van krijg.

 

Kan het zo zijn dat je lichaam extra stoffen nodig hebt of gebruikt bij extra (in)spanning, en wat kan ik daar aan doen?


  

1 Antwoord

Antwoord van Diëtistenpraktijk Rosella Berghuis
15-06-2011 | 09:20

Beste lezer,

 

Een leuke vraag. Ik zal er zo duidelijk mogelijk antwoord op proberen te geven.

Bij een inspanning van langer dan een uur is het noodzakelijk om vocht aan te vullen. Hierbij kan je denken aan 500-750 mL per uur. Niet alleen vocht is belangrijk om aan te vullen, ook koolhydraten zijn belangrijk. Je lichaam heeft voldoende koolhydraten, ook wel glycogeen voorraad genoemd, voor een inspanning tussen een uur en 90 minuten. Het is dan ook verstandig om vanaf het eerste uur gelijk hiermee te beginnen. Een advies voor het aanvullen van koolhydraten is 30-60 g koolhydraten per 500 mL per uur. Een sportdrank die dit bevat is bijvoorbeeld Aquarius Orange. Zo zijn er meerdere en kan je het zelfs maken met behulp  van limonadesiroop. Daarnaast adviseer ik zelf om in het 2e/3e uur en 5e uur nog iets van een isostarreep te nemen. Wat rijker is een koolhydraten en iets wat vulling geeft in de maag.

Het is voor iedereen natuurlijk verschillend wat het advies het beste is en het hangt ook af van de warmte. Een aantal jaren geleden, toen het zo verschrikkelijk warm was zal het advies anders zijn dan wanneer het temperaturen zijn zoals het nu is.  Daarnaast moet je goed oefenen met het drinken van de hoeveelheden als je het niet gewend bent. 


Mochten er verder nog vragen zijn dan hoor ik het natuurlijk graag. Deze kan je eventueel stellen via
info@rosellaberghuis.nl 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Rosella Berghuis

Diëtist

www.rosellaberghuis.nl ;