Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Terug

Is afvallen mogelijk als je antidepressiva gebruikt?

H

14-06-2011 | 09:14

Hallo,

 

Sinds ongeveer 10 jaar gebruik ik Paroxetine tegen paniekaanvallen. Ik heb meerdere stoppogingen ondenomen, maar steeds ging het daarna weer veel slechter met me. Mijn huisarts en psycholoog hebben me nu verteld dat ik de medicijnen waarschijnlijk de rest van mijn leven zal moeten slikken. Op zich heb ik daar geen problemen mee, want ze helpen goed. Alleen ben ik sinds ik die medicijnen gebruik in korte tijd 15 kg aangekomen. Nu zit ik alweer een paar jaar op hetzelfde gewicht, maar dat is dus wel overgewicht.

 

Ik zou heel graag minimaal 15 kg af willen vallen, maar gaat dat wel lukken zolang ik deze medicijnen gebruik? Ik heb al van alles geprobeerd, en steeds val ik dan een kilo of 3 af, en dan lukt het even niet meer. Dan denk ik: "het heeft toch geen zin, zolang ik deze pillen slik val ik toch niet af". En uit frustratie ga ik dan weer meer eten, zodat die 3 kg er weer aan komen.

 

Nu zou ik dus heel graag willen weten of het übehaupt mogelijk is om af te vallen, als je Paroxetine gebruikt.


  

1 Antwoord

Antwoord van
17-06-2011 | 15:38

Beste H,

over paroxetine kan ik je geen antwoord geven, ik ben meer gespecialiseerd in de geestelijke kant achter overgewicht.

Ik kan natuurlijk niet ter plekke precies aangeven hoe of wat, maar is al grondig onderzocht of de paniekaanvallen teruggedrongen kunnen worden? Daar lijkt mij de sleutel te liggen. Nogmaals ik ken jouw ins en outs niet, maar ik zou zelf persoonlijk me er niet 1,2,3 bij neerleggen dat je altijd antidepressiva moet gebruiken. Er zijn verschillende methodes om paniekaanvallen onder controle te krijgen of te 'elimineren' ... dan pak je jouw klacht bij de bron aan.... 

De gedachten waarmee je te kampen hebt die ervoor zorgen dat je na een paar KG eraf toch weer gaat eten kun je ook via coaching mee aan de slag, zodat je een betere uitgangspositie hebt om af te vallen. 

 

Misschien een andere aanpak dan waaraan je normaliter denkt, maar wel bij de bron!

 

Soms kan antidepressiva coaching op emoties (bijv "het heeft toch geen zin...") lastiger maken, omdat deze de emoties (wat) onderdrukken. Dit zou je bij een coach kunnen laten checken.  

 

succes ermee! 

 

gr

 

remko mooij